Odborová organizace Adfors - LCP

Zde naleznete podrobné informace o kolektivní smlouvě pro rok 2022

I. Předmět smlouvy
II. Spolupráce smluvních stran
III. Pracovněprávní nároky
IV. Mzdové nároky
V. Péče o zaměstnance
VI. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
VII. Závěrečná ustanovení

KOLEKTIVNÍ SMLOUVA NA ROK 2022

Na základě ustanovení § 22 a následujících zákona číslo 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů /dále jen ZP/ a zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů


uzavírají

smluvní strany:


zaměstnavatel:

SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o., se sídlem Litomyšl, Sokolovská 106, 570 01 Litomyšl, IČO: 000 12 661, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl C, vložka 22416, zastoupená paní Ing. Lucií Vejačkovou, jednatelem společnosti a panem Ing. Pavleme Semirádem, jednatelem společnost


a


základní odborové organizace:


Odborová organizace s.r.o. Saint-Gobain Vertex - závodu Litomyšl, se sídlem Sokolovská 106, Nedošín, 570 01 Litomyšl, IČO: 150 34 216, zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl L, vložka 414,zastoupená předsedou panem Petrem Benešem;

Odborový svaz skla, keramiky a porcelánu, Základní organizace Saint-Gobain ADFORS, s.r.o., se sídlem Zahradní 256, 671 25 Hodonice, IČO: 456 58 684, zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl L, vložka 24668, zastoupená předsedou panem Štefanem Gábrišem;

Odborový svaz skla, keramiky a porcelánu, Základní organizace Saint-Gobain Adfors CZ, s.r.o. Závod 3 - CP, se sídlem Zahradní 256, 671 25 Hodonice, IČO: 494 39 812, zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl L, vložka 25232, zastoupená předsedou panem Jaroslavem Procházkou;

Odborový svaz skla, keramiky a porcelánu, Základní organizace ADFORS - LCP, se sídlem Sokolovská 106, Nedošín, 570 01 Litomyšl, IČO: 750 45 711, zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném Krajským soudem v Hradci Králové, oddíl L, vložka 12510, zastoupená předsedou panem Tomášem Hendrychem; a

Odborový svaz skla, keramiky a porcelánu, se sídlem Mánesova 1552/94, Vinohrady, 120 00 Praha 2, IČO: 485 51 813, zapsaná ve spolkovém rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl L, vložka 4671, zastoupená panem Tomášem Hendrychem, tajemníkem rady předsedů


tuto kolektivní smlouvu na rok 2022 :



I.


Předmět smlouvy


Tato kolektivní smlouva upravuje práva a povinnosti smluvních stran tj. zaměstnavatele a odborových organizací, a práva zaměstnanců v pracovněprávních vztazích.


II.


Spolupráce smluvních stran


1. Smluvní strany se zavazují

1.1 Plně respektovat postavení a pravomoci odborů a zaměstnavatele vyplývající z platných právních předpisů a z této kolektivní smlouvy, pracovního řádu a dalších vnitřních předpisů a směrnic systému řízení

1.2 Vzájemně se informovat o připravovaných opatřeních a záměrech, které se dotýkají zájmů druhého účastníka dohodnutou nebo písemnou formou.

1.3 Vést kolektivní vyjednávání s cílem uzavřít kolektivní smlouvu, která bude v souladu s reálnými možnostmi zaměstnavatele.

1.4 Společně vyhodnotit průběžné plnění této smlouvy do 31. 7. 2022 a dále pak nejpozději do 15. 10. 2022. Vyhodnocení za celý rok pak do 15. 2. 2023. Na základě zkušeností z vyhodnocení plnění této kolektivní smlouvy zahájit přípravu kolektivní smlouvy na rok 2022 nejdéle 60 dnů před skončením platnosti této smlouvy.

1.5 Informovat druhou smluvní stranu o projednávaných otázkách, které se týkají její činnosti, eventuálně poskytovat kopie odeslaných dopisů /stížností, podání atd./ a případné odpovědi na ně, týkající se druhé strany. Přičemž se předpokládá dodržení hierarchického postupu projednávání.

1.6 Zajistit, aby při uplatňování pracovněprávních nároků nebyli diskriminováni zaměstnanci pro rasu, národnost, pohlaví, náboženské vyznání, členství v politické straně, v odborech a pro věk.

2. Zaměstnavatel se zavazuje:

vytvořit materiální a jiné podmínky pro řádnou činnost základních odborových organizací a to zejména:

2.1 V souladu s ustanovením § 276 odst. 7 zákoníku práce umožnit konání voleb do příslušných odborových orgánů a v souladu s § 277 vytvořit členům těchto orgánů podmínky pro řádný výkon jejich činnosti.

2.2 Informovat písemně příslušné ZV odborových organizací o:
a) záležitostech uvedených v § 279 odst. 1 ZP písm. a), b), h)
b) záležitostech uvedených v § 38 odst.3 ZP
c) záležitostech uvedených v § 61 odst.5 ZP
d) záležitostech uvedených v § 287 odst.1 písm. a) ZP
e) záležitostech uvedených v § 279 odst. 1 ZP, písm. c), d), e), f) a g)
průběžně s ohledem na konkrétní situaci

2.3 Projednat s příslušnými ZV odborových organizací všechny připravované strukturálně organizační změny (počty a profese zaměstnanců), v jejichž důsledku dojde k uvolňování zaměstnanců a to nejpozději 14 dnů před předáním výpovědi uvolňovaným zaměstnancům.

2.4 Projednat s příslušnými ZV odborových organizací všechny záležitosti, v nichž je otázka projednání upravena ZP.

2.5 Považovat výkon odborové funkce v rámci pracovní doby za výkon práce pro účely přiznání a stanovení základní smluvní mzdy případně mzdového výměru a nadtarifní složky mzdy, pokud není tato doba zohledněna pro uvedené účely jiným způsobem.

2.6 Na základě písemného souhlasu zaměstnance předaného příslušnými ZO OS zajistit srážení členských příspěvků zaměstnanců sdružených v odborových organizacích příslušných k SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o., na účty těchto odborových organizací.

2.7 Poskytnout jednotlivým závodním odborovým organizacím SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. dar ve výši 1 100,- Kč na jednoho člena organizace registrovaného k 1.1.2022, který je současně zaměstnancem SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. Tento dar je určen na financování sportovních, vzdělávacích, kulturních, sociálních aktivit, zdravotní péče a ekologii k užití pro všechny zaměstnance. Dar bude poskytnut ve dvou splátkách, a to nejpozději k 30. 6. 2022 a 30. 11. 2022.

3. Odborové organizace se zavazují:

3.1 Zvažovat při uplatňování svých práv záměry zaměstnavatelů sledující prosperitu, zejména pak výrobní, technický, ekonomický a sociální rozvoj a politiku efektivní zaměstnanosti.

3.2 Působit na zaměstnance ve smyslu zvyšování efektivity a kvality jimi vykonávané práce, soustavného prohlubování odbornosti zaměstnanců, důsledného dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci (pracovní kázně), zásad BP, hygieny, ekologie, naplňování politiky EHS stanovené zaměstnavatelem, zavádění a rozvoje standardů skupiny SG , zachování povinnosti mlčenlivosti, jakož i loajality a vstřícnosti k záměrům zaměstnavatele, které podmiňují zvýšení prosperity zaměstnavatele a zpětně mu umožnit uspokojení nadstandardních nároků zaměstnanců.

3.3 Spolupodílet se na objektivním přehodnocení výkonových norem a norem obsluhy bez ohledu na růst mezd.

3.4 Umožnit účast zástupců zaměstnavatele na jednáních ZO OS, ZV OS a DV OS v případech, kdy o takovou účast zaměstnavatel požádá. Zvát zástupce vedení zaměstnavatele na členské schůze (konference) a dávat jim možnost presentovat na nich svá stanoviska k aktuálním problémům

3.5 Veškeré sporné případy řešit přednostně na příslušných úrovních SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. Po vyčerpání těchto možností řešit problémy s třetí stranou.

3.6 V případě nedořešených sporů, které by měly mít za následek vyhlášení stávkové pohotovosti informovat o tomto záměru 30 dní předem zaměstnavatele s tím, že do 3 dnů bude zahájeno jednání ohledně vzniklého sporu

3.7 Členové odborového orgánu jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dovědí při výkonu své funkce, aby porušením mlčenlivosti nedošlo k porušení obchodního tajemství, nebo oprávněných zájmů zaměstnavatele, nebo zaměstnanců.

3.8 Působit v závodních organizacích OS k zachování sociálního smíru, pokud budou plněny závazky z právních předpisů a kolektivní smlouvy.

3.9 Odborové organizace se zavazují informovat zaměstnavatele o aktuálním seznamu zaměstnanců, na něž se vztahuje ochrana obsažená v § 61 odst. 2 ZP

3.10 Informovat zaměstnavatele o konkrétním použití daru poskytnutého jednotlivým závodním organizacím OS podle oddílu II bod 2.7 jedenkrát ročně při vyhodnocení plnění kolektivní smlouvy.


III.


Pracovněprávní nároky


1. Pracovní doba
1.1 Pracovní doba se stanoví pro všechny zaměstnance na 37,5 hodin týdně. V nepřetržitém provoze je uplatněno nerovnoměrné rozvržení pracovní doby.

1.2 Pracovní doba se nerovnoměrně rozvrhuje na 52 týdnů.

2. Přestávky v práci

2.1 Zaměstnancům budou v průběhu pracovní doby poskytnuty přestávky v práci na jídlo a oddech. Poskytnuté přestávky v práci na jídlo a oddech se nezapočítávají do pracovní doby. Při pracovní směně 7,5 h bude poskytnuta jedna přestávka na jídlo a oddech v délce 30 min. a při směně přesahující 9 h se poskytnou dvě přestávky v délce 30 min.

2.2 Konkrétní stanovení pracovní doby, začátků směn a jejich rozložení v jednotlivých pracovních režimech – jednosměnný, dvousměnný a nepřetržitý a doba přestávek je v pravomoci výrobního ředitele.

3. Práce přesčas

Nařízení práce přesčas je v pravomoci nejbližšího nadřízeného, který současně zodpovídá za nepřekročení limitu stanoveného ZP a za evidenci této přesčasové práce. Jakýkoliv jiný pobyt zaměstnance v prostorách zaměstnavatele mimo stanovenou týdenní pracovní dobu, který nebyl předem nařízen, není považován za přesčasovou práci.

4. Pracovní pohotovost

Dohodu o pracovní pohotovosti, jejích podmínkách a rozsahu uzavírají s jednotlivými zaměstnanci jménem zaměstnavatele ředitelé jednotlivých závodů zaměstnavatele.

5. Dovolená

Výměra dovolené činí 5 týdnů v kalendářním roce

6. Překážky v práci Nárok zaměstnanců na pracovní volno při překážkách v práci s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku je upřesněn takto:

6.1 Překážky z důvodu obecného zájmu

Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci při krátkodobém uvolnění k výkonu funkce nebo činnosti pro odborovou organizaci náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku bez požadavku na refundaci vyplacené náhrady mzdy, pokud tuto činnost nelze provést mimo pracovní dobu.

6.2 Důležité osobní překážky v práci
Zaměstnanci náleží pracovní volno s náhradou mzdy nebo pracovní volno v následujících případech:

6.2.1 Vyšetření nebo ošetření zaměstnance ve zdravotnickém zařízení
a) Pracovní volno s náhradou mzdy na nezbytně nutnou dobu, bylo-li vyšetření nebo ošetření provedeno ve zdravotnickém zařízení, které je ve smluvním vztahu ke zdravotní pojišťovně, kterou si zaměstnanec zvolil a které je nejblíže bydlišti nebo pracovišti zaměstnance a je schopné potřebnou zdravotní péči poskytnout, pokud vyšetření nebo ošetření nebylo možné provést mimo pracovní dobu.

b) Bylo-li vyšetření nebo ošetření provedeno v jiném než nejbližším zdravotnickém zařízení, poskytne se pracovní volno na nezbytně nutnou dobu, náhrada mzdy však přísluší nejvýše za dobu podle písmene a).
V případě nerovnoměrně rozvržené pracovní doby, je zaměstnanec povinen přednostně využít k návštěvě zdravotnického zařízení svého turnusového volna. Výjimkou v tomto případě je případ nezbytného akutního ošetření.

6.2.2 Narození dítěte manželce (družce) zaměstnance
a) Pracovní volno s náhradou mzdy na nezbytně nutnou dobu k převozu manželky (družky) do zdravotnického zařízení a zpět.
b) Pracovní volno bez náhrady mzdy k účasti při porodu manželky (družky).

6.2.3 Doprovod
a) Pracovní volno s náhradou mzdy pouze jednomu z rodinných příslušníků (manžela, druha nebo dítěte, jakož i rodiče a prarodiče zaměstnance, nebo jeho manžela) na dobu nezbytně nutnou nejvýše však jeden den k doprovodu rodinného příslušníka do zdravotnického zařízení k vyšetření nebo ošetření při náhlém onemocnění nebo úrazu a k předem stanovenému vyšetření, ošetření nebo léčení, byl-li doprovod nutný a nebyloli možné uvedené úkony provést mimo pracovní dobu. Má-li zaměstnanec nárok na ošetřovné z nemocenského pojištění, nepřísluší mu náhrada mzdy. Pracovní volno bez náhrady mzdy, jde-li o ostatní rodinné příslušníky

b) Pracovní volno k doprovodu zdravotně postiženého dítěte do zařízení sociálních služeb nebo do školy nebo školského zařízení samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením s internátním provozem a zpět se poskytne jen jednomu z rodinných příslušníků, a to s náhradou mzdy na nezbytně nutnou dobu, nejvýše však na 20 pracovních dnů v kalendářním roce.

6.2.4 Úmrtí rodinného příslušníka
a) Při úmrtí manžela, manželky, druha, družky, dítěte nebo rodiče se poskytne pracovní volno s náhradou mzdy zaměstnanci v nepřetržitém provozu na 3 směny před Kolektivní smlouva na rok 2022 Strana 6/16 pohřbem, zaměstnanci v jednosměnném provozu na 4 dny před pohřbem. Dále se poskytne volno s náhradou mzdy na další den či směnu k účasti na pohřbu těchto osob.

6.2.5 Péče o rodinného příslušní
Pracovní volno s náhradou mzdy na nezbytně nutnou dobu, maximálně však na jeden den, se poskytne zaměstnanci pečujícímu o rodinného příslušníka v době, kdy osoba, která jinak o rodinného příslušníka pečuje, je na vyšetření nebo ošetření ve zdravotnickém zařízení, nebo v případě, kdy tato osoba doprovází rodinného příslušníka k vyšetření nebo ošetření do zdravotnického zařízení a zaměstnanec musí zajistit péči o jiného rodinného příslušníka.

6.2.6 Přestěhování zaměstnance, který má vlastní bytové zařízení, nebo který má v místě trvalé bydliště
Pracovní volno s náhradou mzdy se poskytne na nezbytně nutnou dobu, nejvýše dva dny. Náhrada mzdy nenáleží, pokud ke stěhování zaměstnance dojde poté, kdy mu byla zaměstnavatelem doručena výpověď z pracovního poměru nebo poté, kdy byla jeho výpověď z pracovního poměru doručena zaměstnavateli, případně poté, kdy se zaměstnavatelem uzavřel dohodu o rozvázání pracovního poměru. Náhrada mzdy bude poskytnuta na základě potvrzení obecního nebo městského úřadu o přestěhování.

6.2.7 Rehabilitace
K účasti na léčebném rehabilitačním pobytu se poskytne na žádost zaměstnance
a) neplacené pracovní volno bez požadavku na refundaci pojistného na všeobecné zdravotní pojištění v rozsahu dvou týdnů v kalendářním roce
b) pracovní volno s náhradou mzdy v případech a v rozsahu stanoveném v podnikové kolektivní smlouvě br Léčebným rehabilitačním pobytem se pro tento účel rozumí pobyt v lázních nebo pobyt spojený se zajištěním rehabilitačních procedur doporučený lékařem poskytujícím zaměstnavateli pracovně-lékařské služby.
6.2.8 Svatba
Na vlastní svatbu se zaměstnanci v nepřetržitém provozu poskytne pracovní volno s náhradou mzdy na 2 směny a zaměstnanci v jednosměnném provozu na 3 dny. Z toho jeden den k účasti na svatebním obřadu.
K účasti na svatebním obřadu při svatbě dítěte se zaměstnanci poskytne pracovní volno s náhradou mzdy na jeden den. K účasti na svatebním obřadu při svatbě rodiče se poskytne pracovní volno bez náhrady mzdy na jeden den.

6.2.9 Nepředvídané přerušení provozu nebo zpoždění dopravních prostředků
Pracovní volno bez náhrady mzdy na nezbytně nutnou dobu se poskytne, nemohl-li zaměstnanec dosáhnout místa pracoviště jiným přiměřeným způsobem.

6.2.10 Znemožnění cesty do zaměstnání z povětrnostních důvodů nehromadným dopravním prostředkem, kterého používá zaměstnanec těžce zdravotně postižený. Pracovní volno s náhradou mzdy se poskytne zaměstnanci těžce zdravotně postiženému na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na jeden den

6.2.11 Vyhledání nového místa před skončením pracovního poměru
Pracovní volno bez náhrady mzdy před skončením pracovního poměru se poskytne na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na jeden půlden v týdnu, po dobu odpovídající výpovědní době.
Pracovní volno s náhradou mzdy se poskytne na nezbytně nutnou dobu, nejvýše na jeden půlden v týdnu, po dobu odpovídající výpovědní době při skončení pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem nebo dohodou z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až e) zákoníku. Pracovní volno lze se souhlasem zaměstnavatele slučovat. Vyhledávání nového pracovního místa je nutné doložit potvrzením z úřadu práce či potvrzením od jiných zaměstnavatelských subjektů. V případě nerovnoměrně rozvržené pracovní doby je zaměstnanec povinen využít k hledání zaměstnání svého turnusového volna. V případě, že požaduje uvolnit z pracovní doby, je třeba prokázat, že nemohl navštívit potenciálního nového zaměstnavatele v turnusovém volnu.

6.2.12. Pohřeb spoluzaměstnance
Pracovní volno s náhradou mzdy na nezbytně nutnou dobu zaměstnancům, kteří se zúčastní pohřbu spoluzaměstnance. Tyto zaměstnance určí zaměstnavatel v dohodě s příslušnou odborovou organizací.

6.2.13 Živelní události
Pracovní volno s náhradou mzdy k likvidaci následků živelní pohromy, pro kterou byl vyhlášen stav nebezpečí ve smyslu zákona č. 240/2000 Sb. a kterou byl zaměstnanci zničen nebo poškozen byt nebo dům, v němž má trvalé bydliště a to na dobu nezbytně nutnou, nejvýše 10 dnů v kalendářním roce.

6.2.14 Při čerpání pracovního volna v rozsahu uvedeném pod body 6.2.1 – 6.2.13 a při čerpání otcovské dovolené bude odměna za vyšší výkon při nepřítomnosti spoluzaměstnanců v práci poskytnuta tak, jako v případě čerpání dovolené na zotavenou, to je krácena úměrně neodpracovanému času. 7. Rozvázání pracovního poměru

7.1 Zaměstnavatel se zavazuje při rozvázání pracovního poměru výpovědí podle § 52 písm. c) ZP brát zřetel na zaměstnance, kteří se blíží věkové hranici pro odchod do starobního důchodu / 5 let a méně/, pokud odpracovali u zaměstnavatele nepřetržitě alespoň 10 let.

8. Odstupné
8.1. Odstupné při skončení pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až c) ZP nebo dohodou z týchž důvodů se řídí platným Zákoníkem práce. U zaměstnanců, jejichž pracovní poměr k zaměstnavateli nepřetržitě trvá ke dni skončení pracovního poměru déle než 5 a více let, zvyšuje se zákonné odstupné takto:
a) více než 5 let, o dvojnásobek průměrného měsíčního výdělku
b) více než 10 let, o trojnásobek průměrného měsíčního výdělku
c) více než 15 let, o čtyřnásobek průměrného měsíčního výdělku
d) více než 20 let, o pětinásobek průměrného měsíčního výdělku
8.2. Při skončení pracovního poměru dohodou z výše uvedených důvodů náleží zaměstnanci navíc další násobky odstupného, závislé na délce nečerpané výpovědní doby a to :
a) dvojnásobek průměrného měsíčního výdělku v případě ukončení pracovního poměru do konce kalendářního měsíce, v němž byl učiněn návrh na rozvázání pracovního poměru dohodou ze strany zaměstnavatele nebo dána výpověď z pracovního poměru
b) jednonásobek průměrného měsíčního výdělku v případě ukončení pracovního poměru do konce prvého měsíce běhu výpovědní doby

9. Nepřetržité trvání pracovního poměru
Pokud je nárok na tarifní mzdu, některou z nadtarifních složek mzdy či na odstupné popř. na jejich výši vázán na nepřetržité trvání pracovního poměru, pak se za takové považuje i předchozí zaměstnání u jiného zaměstnavatele, pokud při přechodu k SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. došlo k převodu práv a povinností podle § 338 a následujících ZP, nebo se jedná o přechod mezi SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. a jeho dceřinými společnostmi bývalé SAINT-GOBAIN ADFORS CZ Fabrics s.r.o. a SAINT-GOBAIN ADFORS CZ Glass Mat s.r.o. V případě skončení pracovního poměru u jednoho z výše uvedených subjektů a okamžitého nástupu k jinému z uvedených subjektů, se odpracovaná doba sčítá.


IV.


Mzdové nároky


1. Mzda

1.1 Mzdou se rozumí peněžitá plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci za práci včetně prémií a odměn vyplácených ze mzdových nákladů. Za mzdu se nepovažují plnění poskytovaná podle zvláštních předpisů v souvislosti se zaměstnáním, zejména náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady, výnosy z kapitálových podílů nebo obligací a odměna za pracovní pohotovost.
1.2 Zaměstnancům náleží za vykonanou práci mzda sjednaná nebo stanovená dle podmínek v této kolektivní smlouvě a ve vnitřním předpisu.

1.3 Termín výplaty mzdy se sjednává na 10. každého měsíce.

2. Mzdový systém

Zaměstnavatel samostatně rozhoduje o uplatnění mzdového systému. Složky mezd jsou definovány vnitřním předpisem směrnicí systému řízení „Řízení mezd“ v platném znění. Smluvní mzda sestává ze základní měsíční mzdy a prémiové nadstavby. Základní měsíční mzda u smluvní mzdy je odvozena ze mzdového tarifu a průměrné výše příplatků za práci přesčas, příplatků za práci v noci, za práci v odpolední (druhé) směně, za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém pracovním prostředí, za práci o sobotách a nedělích a taktéž příplatkem za směnnost v nepřetržitém provozu. Všechny uvedené příplatky jsou součástí základní měsíční mzdy pouze v případě, že zaměstnanci náleží z výkonu jeho práce.
Příplatek za svátek není součástí základní měsíční mzdy.
Prémiová nadstavba a podmínky jejího plnění jsou stanoveny v Dohodě o smluvní mzdě. U dělnické kategorie je uplatněna jednotná prémiová sazba ve výši 15% ze základní měsíční mzdy, u technicko-hospodářských zaměstnanců ve výši 20% základní měsíční mzdy

3. Mzdové úpravy

3.1 Zaměstnavatel se zavazuje zvýšit základní měsíční mzdu všech svých zaměstnanců v pracovním poměru plošně o 3% a dále se zavazuje zvýšit základní měsíční mzdu svých zaměstnanců v pracovním poměru diferencovaně o další 3%.

U plánovaného místa tahač-navíječ se zaměstnavatel zavazuje zvýšit základní měsíční mzdu zaměstnanců s tímto plánovaným místem diferencovaně o dalších 5%.

Navýšení bude realizováno s účinností od 1. 4. 2022. Navýšení mezd bude realizováno pro zaměstnance, kteří jsou aktivními zaměstnanci k 1. 1. 2022 (mimo zaměstnance na mateřské a rodičovské dovolené) a nejsou ve zkušební době. Navýšení mezd zaměstnanců ve zkušební době bude provedeno individuálně po řádném uplynutí jejich zkušební doby.

Zaměstnavatel se dále zavazuje vyplatit v lednu 2022 jednorázovou odměnu formou nabití Benefit Plus karty ve výši 7.000 Kč.
Podmínky pro výplatu benefitu:
a) zaměstnanec není k 31. 12. 2021 ve zkušební době;
b) nebyla mu dána výpověď z pracovního poměru či sám nedal výpověď nebo nebyl učiněn jiný úkon směřující ke skončení jeho pracovního poměru
c) neměl žádnou neomluvenou absenci, podmínka je vztažena na období od 1. 6. 2021 do 31. 12. 2021
d) zaměstnanci, kteří neobdrželi upozornění ve smyslu ust. § 52, písm. g) zákoníku práce, podmínka je vztažena na období od 1. 6. 2021 do 31. 12. 2021
e) zaměstnanec nesmí být nepřetržitě v pracovní neschopnosti či čerpat mateřskou/rodičovskou dovolenou déle než 60 po sobě jdoucích dní, podmínka je vztažena na období od 1. 6. 2021 do 31. 12. 2021
Zaměstnavatel se, s účinností od 1. 4. 2022, zavazuje zavést měsíční příspěvek pro zaměstnance pracující v nepřetržitém provoze ve výši 1.500 Kč.
V případě nových nástupů zaměstnanců jsou výchozí základnou pro stanovení či sjednání mzdy následující tarify pro jednotlivé stupně složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce. Tarifní stupně pro jednotlivá pracovní místa jsou definovány v platném katalogu pracovních míst.

4. Mzdové příplatky

4.1 Příplatek za práci přesčas
Za práci přesčas se poskytne zaměstnanci příplatek ve výši 30% průměrného výdělku, pokud mu nebylo za práci přesčas poskytnuto náhradní volno na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.

4.2 Příplatek za práci ve svátek
Pokud se zaměstnavatel dohodne se zaměstnancem na poskytnutí příplatku k dosažené mzdě za práci ve svátek místo náhradního volna, přísluší mu příplatek ve výši 100% průměrného výdělku.
4.3 Příplatek za práci v odpoledne ve vícesměnných provozech
Zaměstnancům, kteří pracují v odpolední /druhé/ směně, tj. v době od 14,00 hod. do 22,00 hod., poskytne zaměstnavatel příplatek ve výši 6 Kč za hodinu takové práce.
4.4 Příplatek za práci v noční směně
Za dobu práce v noční směně přísluší zaměstnanci příplatek ve výši 15 Kč/hodinu. Prací v noční směně se rozumí práce v době od 22.00 h do 6.00h.

4.5 Příplatek za práci o sobotách a nedělích
Zaměstnancům, kteří pracují v sobotu nebo v neděli, poskytne zaměstnavatel příplatek ve výši n 30% průměrného výdělku, nebo nejméně 55% tarifní mzdy.

4.6 Příplatek za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém pracovním prostředí

4.6.1 Zaměstnancům, kteří pracují ve ztíženém a zdraví škodlivém prostředí, poskytne zaměstnavatel příplatek ve výši 10 Kč za každou odpracovanou hodinu v prostředí s jedním ztěžujícím vlivem. Příplatek za práci ve škodlivém prostředí, při současném vlivu dvou ztěžujících vlivů je ve výši podle nařízení vlády.

4.6.2 Okruh zaměstnanců odměňovaných podle bodu 4.6.1 je stanoven na základě Rozhodnutí „Zařazení prací do kategorií“, vydaného příslušnou KHS ve smyslu vyhlášky 432/2003 Sb., které je dostupné u bezpečnostního technika závodu a je v souladu s nařízením vlády číslo 567/2006 Sb.

5. Mzdové příplatky podle ustanovení 4.1 až 4.6 této kapitoly KS se poskytují vedle sebe za podmínek stanovených v této KS.

6. Odměna za pracovní pohotovost

Za dohodnutou pracovní pohotovost přísluší zaměstnanci odměna ve výši 10 % průměrného hodinového výdělku za každou hodinu pracovní pohotovosti.

7. Odměňování za prostoj a přerušení práce pro nepříznivé povětrnostní vlivy

7.1 Vykonává-li zaměstnanec v důsledku prostoje, který nezavinil, jinou náhradní práci, přísluší mu mzda podle vykonávané práce, nejméně však ve výši průměrného výdělku.

7.1.1 Zaměstnanci, který nebyl v důsledku prostoje, který nezavinil, převeden na jinou práci, přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku v délce jedné pracovní Kolektivní smlouva na rok 2022 Strana 11/16 směny. Při delším prostoji bez výkonu náhradní práce se stanoví náhrada mzdy ve výši tarifní mzdy, nejméně však ve výši 80 % průměrného výdělku.

7.1.2 Shodně se postupuje při přerušení práce pro nepříznivé povětrnostní vlivy.

8. Stanovení podmínek pro poskytování náhrady mzdy v případě jiných překážek v práci na straně zaměstnavatele, kdy zaměstnavatel nemůže zaměstnancům přidělovat práci v rozsahu stanovené pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu našich výrobků dle § 209 ZP.

Jednotlivému zaměstnanci přísluší náhrada mzdy ve výši 60% průměrného výdělku v rozsahu maximálně za 16 směn v případě, že se jedná o zaměstnance pracujícího v nepřetržitém provozu a maximálně za 22 pracovních dnů (směn) v případě, že se jedná o zaměstnance pracujícího v jednosměnném provozu, a to vždy pro tři po sobě jdoucí měsíce, přičemž tyto směny mohou být kumulovány do jednoho měsíce. V případě nemožnosti prostřídat určitou profesi a zaměstnanec není schopen vykonávat jinou práci v odpovídající kvalitě a výkonu, lze limit v rozsahu maximálně 16 směn v případě, že se jedná o zaměstnance pracujícího v nepřetržitém provozu a v rozsahu maximálně 22 pracovních dnů /směn/ v případě, že se jedná o zaměstnance pracujícího v jednosměnném provozu ve třech po sobě jdoucích měsících, navýšit o dalších 16 směn v případě, že se jedná o zaměstnance pracujícího v nepřetržitém provozu a o 22 pracovních dnů /směn/ v případě, že se jedná o zaměstnance pracujícího v jednosměnném provozu.

9. Na zaměstnance, kteří jsou odměňováni podle uzavřené smlouvy o individuálních pracovních a mzdových podmínkách, se nevztahují odstavce 2, 4, 5, 6 a 7 tohoto této kapitoly.

V.


Péče o zaměstnance


1. Zaměstnavatel se zavazuje

1.1 Poskytnout zaměstnancům plošně příspěvek na penzijní připojištění, nebo doplňkové penzijní spoření u penzijních fondů, nebo vklad do životního pojištění v maximální výši 800 Kč měsíčně, což v případě trvání pracovního poměru po celý kalendářní rok představuje částku 9 600 Kč ročně. Příspěvek bude poskytován zaměstnancům po skončení zkušební doby dle platné směrnice „Poskytování příspěvku zaměstnavatele na penzijní připojištění se státním příspěvkem nebo na životní pojištění.

1.2 Přispívat ze svých nákladových výdajů na provoz závodních stravovacích zařízení /osobní a věcné náklady/ dle platných právních předpisů.

1.3 Přispívat ze svých nákladových výdajů na výchovu, vzdělávání a rekvalifikace zaměstnanců, zabezpečovanou jinými subjekty v rozsahu platných právních předpisů.

2. Zásady tvorby a užití sociálního fondu na rok 2022 Sociální potřeby zaměstnanců budou hrazeny ze sociálního fondu. Sociální fond v SAINTGOBAIN ADFORS CZ s.r.o. je fond zaměstnavatele. Sestavení a schválení rozpočtu podnikové společenské spotřeby a pravidla užití těchto prostředků provádí zaměstnavatel po dohodě s odbory.
2.1 Rozpočet fondu

a/ počáteční stav fondu
 vychází se ze skutečného zůstatku sociálního fondu k 31. 12. 2021 dle jednotlivých závodů a ředitelství SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o.
b/ příjmy rozpočtu
 tvorba sociálního fondu je podílem z platného ročního rozpočtu mzdových a ostatních osobních nákladů ve výši 2,5 %
c/ výdaje rozpočtu
 Příspěvek na závodní stravování se poskytuje všem zaměstnancům, kteří jsou v pracovním poměru. Výše příspěvku ze sociálního fondu na potraviny je stanovena tak, že zaměstnanec v restauračním stravování zajišťovaném firmou EUREST platí za jedno hlavní jídlo 3 Kč, za polévku 1 Kč, za hlavní jídlo minutkového typu 18 Kč, za jeden zeleninový nebo ovocný salát 1 Kč.
 Umožnění stravování a zajištění jídla je záležitostí, která je přímo vázána na výkon práce v pracovní směně. Proto počet možných odběrů jídel dotovaných z nákladů společnosti a sociálního fondu, které může zaměstnanec v období jednoho měsíce odebrat, je roven počtu reálně odpracovaných pracovních dnů v měsíci, tedy počtu pracovních dnů příslušného měsíce, sníženému o počet dnů dovolené, dnů pracovní neschopnosti, neplaceného volna, absence, pracovních cest, kdy jsou propláceny cestovní náhrady, dnů ostatních překážek v práci na straně zaměstnance a zaměstnavatele (§191 – §210 ZP). Jídla odebraná nad tento počet jsou zaměstnanci účtována v jejich plné hodnotě dle platného ceníku,
 vzhledem k situaci, kdy různá délka pracovní doby ve směně vede k rozdílnému počtu odpracovaných dnů v měsíci, byl za základ přijat počet pracovních dnů v měsíci odpovídající 7,5 hodinové pracovní době. Aby nedošlo k diskriminaci v poskytování příspěvku na stravování pro zaměstnance pracující v nepřetržitém pracovním procesu v 11 hodinových směnách a v nerovnoměrném rozložení pracovní doby, byla při kolektivním vyjednávání dohodnuta pro ně možnost odebrat stejný počet jídel, který odpovídá počtu pracovních dnů v základním 7,5 hodinovém režimu sníženým podle postupu v předchozím odstavci. Krácení nároku na odběr obědů s příspěvkem zaměstnavatele při neodpracování směn v nepřetržitém provoze je dán interním pokynem vždy pro daný rok.
 osobní a věcné náklady bude mimo SF hradit zaměstnavatel dle platných právních předpisů.
 zajištění pitného režim nad rámec zákonných nařízení
 sociální výpomoc - v rozpočtu bude kalkulována ve výši 100 Kč na zaměstnance, může být poskytnuta zaměstnancům v krizových životních situacích (těžký úraz, operace úmrtí, přírodní katastrofa, požár) na základě písemné žádosti posouzené zaměstnavatelem doporučené odborovou organizací
 pracovní a životní jubilea - odměny budou vypláceny při významných pracovních a životních jubileích a prvním rozvázání pracovního poměru po nabytí nároku na starobní, předčasný starobní a invalidní důchod. Výše odměny je stanovena v bodě 4. této kapitoly
 sociální program - prostřednictvím těchto výdajů budou realizovány záměry programu sociálního rozvoje SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. v oblasti sociálně hygienické péče, zvýšení stávající úrovně stravování, zvýšení úrovně pracovišť, podpory zdraví, vzdělávání, kultury, sportu a dalších akcí.
d/ konečný stav fondu
 zůstatek sociálního fondu je plánován v minimální výši 100 Kč na plánovaný počet zaměstnanců. Tato rezerva bude krýt nepředvídatelné potřeby a bude použita ke kompenzaci případných restriktivních opatření celostátní působnosti, nebo jestliže se objem prostředků v některé z výše uvedených položek odůvodněně stane nedostatečným.
2.2 Hospodaření s fondem
 ze svého sociálního fondu mohou poskytnout zaměstnavatelé plnění i bývalým zaměstnancům – důchodcům včetně příspěvku na závodní stravování,
 rozpočty jednotlivých závodů budou sestaveny tak, aby na všech závodech mohly být uplatněny jednotné zásady hospodaření se sociálním fondem platné pro SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o. V případě odůvodněného překročení čerpání sociálního fondu některým ze závodů (které nebude možné pokrýt z vlastní závodové rezervy) bude vyšší potřeba kryta na základě oprávněné žádosti z centralizovaných zdrojů.
 veškeré finanční plnění ze SF podléhá dani z příjmů a bude tedy zdaněno se mzdou dle platné legislativy. Veškeré doklady k čerpání finančních prostředků fondu podepisuje oprávněná osoba dle platného podpisového řádu.
3. Sociální výpomoc
V případě úmrtí zaměstnance může být pozůstalému manželovi nebo nezaopatřeným dětem poskytnuta jednorázová výpomoc za sociálního fondu až do výše 40 000 Kč.
4. Odměna při významných životních a pracovních výročích
Při významných pracovních a životních jubileích budou zaměstnancům vyplaceny ze sociálního fondu odměny v závislosti na délce zaměstnání ve společnosti. Odměny budou vypláceny ve výplatním termínu za měsíc, ve kterém zaměstnanec splní podmínky pro výplatu odměn. Výše odměn je stanovena v závislosti na letech odpracovaných ve společnosti:




Za odpracované roky v pracovním poměru se považuje součet roků odpracovaných ve společnosti či předchozím zaměstnání u jiného zaměstnavatele, pokud při přechodu k SAINTGOBAIN ADFORS CZ s.r.o. došlo k převodu práv a povinností podle § 338 a následujících ZP, nebo se jedná o přechod mezi SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o a jeho dceřinými společnostmi bývalé SAINT-GOBAIN ADFORS CZ Fabrics s.r.o. a SAINT-GOBAIN ADFORS CZ Glass Mat s.r.o. i pokud došlo k přerušení tohoto pracovního poměru.
a) 12 000 Kč za 10 let trvání práce u zaměstnavatelů
b) 18 000 Kč za 15 let trvání práce u zaměstnavatelů
c) 24 000 Kč za 20 let trvání práce u zaměstnavatelů
d) 30 000 Kč za 25 let trvání práce u zaměstnavatelů
e) 36 000 Kč za 30 let trvání práce u zaměstnavatelů
f) 42 000 Kč za 35 let trvání práce u zaměstnavatelů
g) 48 000 Kč za 40 let trvání práce u zaměstnavatelů
Odměna náleží pouze zaměstnancům, kteří v roce 2022 budou mít odpracována přesně uvedená léta u zaměstnavatele (10, 15, 20 atd. let).
Odměna při dosažení 50 let věku a odměna za odpracované roky v pracovním poměru:
Odměna náleží i zaměstnancům, kteří v roce 2022 odejdou do starobního nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně a měli by v tomto roce nárok na výplatu odměny a to i v případě ukončení pracovní poměru podle § 52 písm. a - e ZP.

Odměna při prvním odchodu do důchodu:
Odměna náleží zaměstnancům, kteří v roce 2022 odejdou do předčasného starobního důchodu, řádného starobního důchodu, také pokud zaměstnanec ukončí pracovní poměr maximálně 11 měsíců před dovršením řádného termínu starobního důchodu a dále pak při odchodu do invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně. U všech možností náleží odměna pouze v případě, že se jedná o výpověď ze strany zaměstnance nebo dohody obou smluvních stran.
V těchto případech je odměna vyplácena v termínu ukončení pracovního poměru.



VI.


Bezpečnost a ochrana zdraví při práci


Zaměstnavatel se zavazuje:
1. Po dohodě a v součinnosti se ZV OS provést komplexní prověrku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních zaměstnavatele v souladu se Zákoníkem práce a zprávy z těchto prověrek, včetně stanovení harmonogramu odstranění závad předložit ZV OS.
2. Provádět každoročně písemné vyhodnocení stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci včetně rozboru nemocnosti a pracovní úrazovosti a plnění povinností zaměstnavatele vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších novel. Navrhovat realizovat a vyhodnocovat opatření ke zlepšení stavu na úseku bezpečnosti a hygieny práce. Písemné vyhodnocení předávat v jednom vyhotovení ZO OS nejpozději do 31. 3. kalendářního roku za předchozí kalendářní rok.
3. Poskytovat zaměstnancům při práci bezplatně nápoje v souladu s nařízením vlády, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci č. 361/2007 Sb., ve znění pozdějších novel. Poskytování ochranných nápojů na daný rok je podrobněji stanoveno interním předpisem. Vyhodnotit jedenkrát ročně poskytování ochranných nápojů
4. Ve zdůvodněných případech požádat o prověření plnění hygienických a bezpečnostních norem na své náklady, jestliže o to ZV OS požádá, a to nejpozději do 1 měsíce od doručení žádosti ZV OS.
5. Zabezpečit v rámci péče o zdraví zaměstnanců vstupní a preventivní lékařské prohlídky.
6. Vyhledávat, zjišťovat a specifikovat nově vzniklá rizika ohrožující zdraví zaměstnanců a podle potřeby zajišťovat na náklady zaměstnavatele měření chemických a fyzikálních škodlivin v pracovním prostředí a odborná měření fyzické zátěže. Dle stanovených požadavků odborných organizací tyto realizovat a informovat o nich příslušné zaměstnance a ZV OS.
a fyzikálních škodlivin v pracovním prostředí a odborná měření fyzické zátěže. Dle stanovených požadavků odborných organizací tyto realizovat a informovat o nich příslušné zaměstnance a ZV OS.
7. Stanovit a projednat s příslušným orgánem ZV OS míru zavinění zaměstnance při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání do 30 dnů tak, aby náhrada za ztrátu na výdělku byla vyplácena pravidelně měsíčně tak, jak to stanoví § 271m odst. č.2 ZP.
8. Bez zbytečného odkladu ohlásit na OS pracovní úrazy a smrtelné pracovní úrazy. Projednávat na úrovni OS a zaměstnavatele závěry ze šetření pracovních úrazů, smrtelných pracovních úrazů a nemocí z povolání.
9. Poskytovat zaměstnancům OOPP dle aktuálně platného regulativu, t.j. podnikové směrnice PS BOZP ”Poskytování osobních ochranných pracovních prostředků”, a „Katalogů poskytování osobních ochranných pracovních prostředků pro zaměstnance“, platných pro jednotlivé závody a sesterské společnosti.
10. Pokud nezajistí zaměstnavatel praní a čištění přidělovaných osobních ochranných pracovních prostředků /OOPP/, poskytuje paušální náhradu za praní a čištění přidělovaných OOPP zaměstnancům, kteří si poskytnuté OOPP perou a čistí sami podle Katalogu poskytování osobních ochranných prostředků zaměstnancům společnosti.
11. Po projednání způsobu a rozsahu náhrady škody z pracovního úrazu nebo nemoci z povolání s příslušným ZV OS sdělit písemně své rozhodnutí postiženému nebo jeho pozůstalým do 10 dnů po ukončení šetření.
12. Dodržovat Dohodu o ochraně zdraví zaměstnanců prostřednictvím správné manipulace a správného používání krystalického křemene a jeho produktů, kterou uzavřely zaměstnanecké svazy a odborové svazy na úrovni Evropské unie, kterých se práce s krystalickým křemenem a jeho produkty dotýká, v Bruselu dne 25. dubna 2006.

VII.


Závěrečná ustanovení


1. Kolektivní smlouva se vztahuje na zaměstnance SAINT-GOBAIN ADFORS CZ s.r.o.

2. Kolektivní smlouva se uzavírá na dobu od 1. 4. 2022 do 31. 3. 2023. Účinnost kolektivní smlouvy může být dodatkem ke kolektivní smlouvě prodloužena o další rok s tím, že v tomto dodatku budou upraveny pouze ty body kolektivní smlouvy, u kterých bude docházet ke změně proti původní kolektivní smlouvě.

3. V případě, že nedojde k dohodě o kolektivní smlouvě pro další období, prodlužuje se účinnost stávající kolektivní smlouvy do 31. 3. 2024.

4. Smluvní strany se zavazují řešit případné kolektivní spory o plnění závazků z kolektivní smlouvy ve smyslu Zákona o kolektivním vyjednávání č. 2/1991 Sb.

5. Ostatní práva a povinnosti smluvních stran se řídí v plném rozsahu zákonem o kolektivním vyjednávání.

6. Všechny uvedené zkratky - ”ZV OS, KV OS, OS sklářů” - v této kolektivní smlouvě jsou rovnocenným výrazem pro všechny ZV odborových organizací příslušné k SAINTGOBAIN ADFORS CZ s.r.o. bez ohledu na členství v Odborovém svazu skla, keramiky a porcelánu.

7. Tato Kolektivní smlouva je vyhotovena v sedmi originálech, po jednom pro každého z níže uvedených zástupců.

V Litomyšli dne: 4. 1. 2022